Παρασκευή, 23 Δεκεμβρίου 2011

Συνέντευξη του Ορφέα Περίδη


Λίγες ώρες πριν την εμφάνιση του στην Ορεστιάδα ο Ορφέας Περίδης μας αναλύει τον ορό «έντεχνο» και μας μιλά για τον τελευταίο του δίσκο «Ονειροπόλων Μόχθοι»

-Πιστεύεις ότι ένας καλλιτέχνης του δικού σου είδους ,του εντέχνου είναι βιώσιμος σε σχέση με τους άλλους καλλιτέχνες της ελληνικής μουσικής  π.χ της ποπ μουσικής;
-Πιστεύω πως ναι από την στιγμή που θα το πετύχει .Από την στιγμή που θα αγαπήσει ο κόσμος αυτό που κάνει.

-Μεγάλα ονόματα τις Παγκόσμιας σκηνής αλλά και τις Ελληνικής έχουν κάνει δίσκους για φιλανθρωπικό σκοπό ,μήπως ήρθε η ώρα να κάνετε και οι καλλιτέχνες του εντέχνου ένα τέτοιο δίσκο όπως του Michael Jackson- We are the world,Ronnie James Dio Hear NAid;
-Δεν νομίζω πως έχεις άδικο σε αυτό νομίζω πως ναι ότι έχει έρθει η ώρα ,θα μπορούσαμε να το κάνουμε αυτό αλλά από αυτό που πάσχουμε εμείς οι Έλληνες είναι ότι δεν μπορούμε να οργανωθούμε και επίσης είναι δύσκολος ο χώρος ο καλλιτεχνικός γιατί ούτε εύκολα μπορεί να συνδικαλιστεί ,ούτε εύκολα μπορεί να συγχρονιστεί ,γιατί μέσα σε αυτό  χώρο υπάρχει ο ανταγωνισμός ,η ζήλεια ,αν μπορούσαμε να τα παρακάμψουμε όλα αυτά και να υπήρχε κάποιος να  οργανώσει κάτι τέτοιο τότε θα ήταν πολύ εύκολο να γίνει.

-Ο  καινούργιος δίσκος σου λέγετε ονειροπόλων μόχθοι ,είναι ένας δίσκος για τους μήνες.
-Ναι είναι ένα καλεντάρι ,ένα μουσικό ημερολόγιο .Άρχισα να τον φτιάχνω από το 2005 διαβάζοντας τα αφιερώματα που είχε βγάλει η «Καθημερινή» το 2000 την πρώτη Κυριακή του κάθε μήνα και σε αυτά τα αφιερώματα βρήκα παρά πολλά στοιχειά γιατί είχαν συνεργαστεί καθηγητές πανεπιστημίων ,λαογράφοι ,καλλιτέχνες ακόμη και αστρονόμοι ,υπήρχε πλούσιο επιτελείο ανθρώπων που γνώριζαν το αντικείμενο και είχε πολλές πληροφορίες και από εκεί είπα ότι αξίζει να ασχοληθώ με αυτό το θέμα και εγώ. Το έχει κάνει και ο Ηλίας ο Κατσούλης με τον Παντελή Θαλασσινό ,ο Δημήτρης ο Παπαδημητρίου ,ακόμα και ο Τσαϊκόφσκι έχει γράψει για τους μήνες ,έτσι είπα να τολμήσω και εγώ με τον δικό μου τρόπο ,με μια άλλη φωνή ,μια άλλη ιδέα. Το αγάπησα πολύ αυτό θέμα. Ξεκίνησα τον Μάρτιο όπως σου είπα του 2005,ο Μάρτιος στους ρωμαϊκούς μήνες ήταν ο πρώτος μήνα του χρόνου και έφτασα μέχρι τον Νοέμβριο και σταμάτησα ,δεν ξέρω γιατί ,μάλλον μου τελείωσε η έμπνευση .Και έκτοτε για να συμπληρώσω αυτούς τους 3 μήνες έκανα μια 5ετια,βεβαια κάποια κομμάτια όπως του Ιουλίου τα έσκισα και τα ξαναέφτιαξα από την αρχή και πήρα αυτούς τους εξαίρετους μουσικούς τον Γιώτη Κιρτσόγλου που κάναμε την ενορχήστρωση ,τον Σταύρο Λάντσια και των David Lynch τους  Human Touch και κάναμε αυτή την εργασία.

-Είσαι και εσύ ένας ονειροπόλος ;Θα έπρεπε να είμαστε όλοι ονειροπόλοι για να συνεχίσουμε να ζούμε;
-Δεν μπορείς να επιβιώσεις χωρίς όνειρα ,στόχους δηλαδή αυτή είναι η κινητήριος δύναμη του ανθρώπου ,να κάνει κάτι ,να βάζει ένα στόχο για να πάει μπροστά ,δεν ξέρω πόσο μπροστά αλλά να βάζει ένα στόχο με αυτή την έννοια ονειροπόλος.

-Τα τραγούδια σου είναι ταξιδιάρικα ,νοσταλγικά ,ροκ πως γραφείς τους στοίχους σου; Λένε ότι ο καλλιτέχνης πρέπει να μην είναι καλά ψυχολογικά ή να είναι πολύ καλά για να μπορέσει να γράψει ισχύει αυτό για σένα;
-Ισχύει αυτό ,επειδή το τραγούδι είναι ανάγκη και η ανάγκη εμφανίζετε όταν κάτι σε ενοχλεί ,κάτι θέλεις να εκφράσεις ή κάτι δεν είπες και το κλοθογυρνάς σαν καραμέλα μέσα στο μυαλό σου και σου έρχεται η απάντηση που δεν έδωσες την κατάλληλη στιγμή.

-Δεν είναι κλισέ δηλαδή.
-Είναι ανάγκη και προκύπτει από μια ανάγκη να εκφραστεί ο  δημιουργός με άλλο στυλ διαλόγου .Η μουσική είναι μια άλλη γλώσσα που λέει τα πράγματα με άλλον τρόπο ,ίσως πολύ άμεσο .Με την βοήθεια της μουσικής και τις ιδέες σου φτιάχνεις αυτό το κλίμα, φτιάχνεις αυτό που θες να πεις.

-Το έντεχνο είναι γενικά ένα μελαγχολικό είδος.
-(Γέλια)Το έντεχνο….

-Ταιριάζει αυτός ο τίτλος σε αυτό το είδος τραγουδιού ;Δηλαδή μόνο αυτό έχει τέχνη; Όλα τα αλλά είναι άτεχνα;
-Έλα ντε! Κοίτα αυτό έγινε το 68-69 ,πρώτο ειπώθηκε από τον Θεοδωράκη όταν έκανε τον επιτάφιο και τον ρώτησαν πως το χαρακτηρίζετε αυτό το έργο και είπε «έντεχνο» ορός έρχεται από τον προ προηγούμενο αιώνα κάπου στα τέλη του 1800 ο Σοπέν μίλησε για έντεχνο ,δηλαδή ήταν ένα τραγούδι και από κάτω υπήρχε μια συνοδεία πιάνου που από  μονή της αυτή η συνοδεία ήταν ένα ολοκληρωμένο έργο, αυτή δηλαδή η μίξη 2 τεχνών μαζί συνοδείας και ενός τραγουδιού .Ταυτόχρονα όταν υπάρχουν 2 και 3 στοιχεία μαζί όπως στην περίπτωση του Θεοδωράκη που συνδυάζει ποίηση μελοποιημένη.

-Δηλαδή καλούμε έντεχνο ένα ποίημα μελοποιημένο  που συνδυάζει πολλά στοιχειά.
-Να συνδυάζει πολλά μουσικά στοιχειά και να είναι και ποίημα και όχι ένας απλός στοίχος ,αν και καμία φορά είναι και αυτός από μονός του ποίημα. Ωστόσο μέσα σε αυτόν τον ορό έχουν εισχωρήσει χιλιάδες αποτυχημένα τραγούδια ,αδιάφορα τραγούδια .Και δεν μου αρέσει ο ορός όπως και ο ορός τραγουδοποιός ,είναι σαν να λέμε επιπλοποιός ,δηλαδή υποβαθμίζει την τέχνη ,ο ένας είναι τεχνίτης και ο άλλος είναι καλλιτέχνης .Εγώ δεν είμαι τεχνίτης ,είμαι καλλιτέχνης ,μη νομίζεις και ο Χατζηδάκης όταν πήγε κάποιος δημοσιογράφος και τον ρώτησε πως χαρακτηρίζετε την τέχνη σας , θυμωμένος του είπε «πες ότι είμαι τραγουδοποιός». Να πω την αλήθεια δεν ξέρω τι σημαίνει ακριβώς έντεχνο ,με προκαλεί και με  γοητεύει η σεμνότητα, δεν θα ήθελα να χαρακτηριστώ σαν άνθρωπος που τα κάνει όλα με μια τέχνη ,δεν ξέρω αν είμαι τόσο καλός.

-Για να σε αγαπάει ο κόσμος είσαι καλός .

-Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι πέτυχα 4-5  τραγούδια ,αυτό προϋποθέτει ένα ταλέντο ,δεν είναι ακαδημαϊκή γνώση μόνο ,δεν μπορώ να πω ότι δεν το έχω γιατί θα ήμουν σεμνότυφος αλλά δεν ξέρω και πόσο έντεχνος είμαι γιατί καμία φορά τα κάνω τόσο γρήγορα δηλαδή βγαίνουν τα κομμάτια με έναν σχεδόν αυτοματισμό που δεν ξέρω αν μπορεί κάποιος να πει ότι έχω βάλει τέχνη μέσα.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου